Van ‘alles of niets’ naar groei in kleine stappen

Volhouden door geleidelijkheid en mildheidVeel mensen herkennen het: het gevoel dat je óf alles in één keer moet aanpakken, óf dat het zinloos is om te beginnen. Die “alles of niets”-gedachte maakt veranderen zwaar. Of het nu gaat om opruimen, administratie of gewoontes in het dagelijks leven.In de praktijk werkt dat zelden. Binnen professional organizing leer je juist dat duurzame verandering ontstaat door geleidelijkheid, mildheid en groei in kleine stappen.

Lees meer »

Waarom ik de opleiding tot professional organizer deed

Jaren geleden kwam iemand die mij dierbaar is in de problemen. Er moest van alles worden geregeld en op orde gebracht, maar het lukte niet meer. We hielpen waar we konden. We kenden het beroep professional organizer toen nog niet, maar achteraf denk ik vaak: als er toen eerder hulp was gekomen, waren de dingen misschien niet zo uit de hand gelopen.

Lees meer »

Van uitstellen naar doen, stap voor stap zonder druk

Je kent het vast wel: dat ene klusje dat maar niet van de grond komt. De stapel papieren op tafel, de kast die je nog wilde opruimen, de e-mail die al dagen op ‘nog te doen’ staat. Je wilt het wél doen, je weet dat het goed zou voelen als het af was. En toch stel je het uit. Uitstelgedrag wordt vaak verward met luiheid, maar dat is het niet.Het is eerder een blokkade tussen hoofd en handen. Je hebt plannen, ideeën, goede bedoelingen, maar de stap naar actie blijft uit. Daaronder zit vaak iets zachts: twijfel, onzekerheid, angst om het verkeerd te doen, of de overtuiging dat het straks beter lukt. En ondertussen groeit de onrust.

Lees meer »

Hoe je weer grip krijgt op je agenda

Een volle agenda en een lange to-do-lijst voelen al snel als achter de feiten aanlopen. Vaak ligt het niet aan tijdtekort maar aan een overkill aan taken. Gelukkig kun je dat stap voor stap anders organiseren. Zonder ingewikkelde systemen of schuldgevoel.

Lees meer »